‘Een geweldig spel waarover het beter is hier niet teveel prijs te geven.’ **** – Toef Jaeger, NRC
NRC‘Een aangrijpende roman over een gruwelijk hoofdstuk in de recente Amerikaanse geschiedenis.’ – Zeit Online
‘In heel eenvoudige zinnen en zonder poeha beschrijft hij de wereld van deze jonge zwarte mannen en hoe het daarna met hun is afgelopen, drank, drugs, het leger, baantjes en soms wat succes. Met een prachtig einde waarmee het verhaal rond komt, zonder sentimenteel te worden.’ – stefanieleest
‘Je zou Whitehead de literaire Tarantino kunnen noemen.’ – Winq
‘Met De jongens van Nickel bewijst Colson Whitehead nogmaals waarom hij één van Amerika’s meest bejubelde auteurs is.’ – Koen Schouwenburg, Wykein
‘Met een analytische nauwkeurigheid laat deze roman zien wat voor fatale gevolgen de cocktail van macht, schaamte en onmacht kan hebben.’ – Frankfurter Allgemeine Zeitung
Frankfurter Allgemeine Zeitung‘Colson Whitehead is een meesterverteller en woordtovenaar.’ – De Morgen
De Morgen‘Colson Whitehead is een begenadigd schrijver en weet je door zijn woordkeuze en taalgebruik naar de donkerste krochten van de hel op aarde mee te nemen (…). Dit boek laat je niet ongemoeid.’ – Peter van Bavel, De Perfecte Buren
‘Whiteheads nieuwe roman mag niet ongelezen blijven!’ – Marloes, Valeriesboekenwereld
‘Vanaf de eerste bladzijde tot de allerlaatste zin spannend en schitterend geschreven. […] Adembenemend. […].’ – Deutschlandfunk.de
‘Colson Whitehead (…) breit een nieuw hoofdstuk aan de Afro-Amerikaanse geschiedenis van deze beklijvende roman.’ – Johanna Spaey, Feeling
‘(…) dat is een van Whiteheads onmiskenbare sterke punten: hij kan in terloopse zinnen een heel nieuw decor oprichten, beeldend en spaarzaam tegelijk, alsof hij een camera bedient in plaats van de pen. Whitehead wisselt in het slotdeel per hoofdstuk van plaats, tijd en perspectief, en pas als je het verbluffende slot van deze roman hebt gelezen begrijp je waarom.’ – Gerwin van der Werf, Trouw Letter & Geest
Trouw‘De jongens [in De jongens van Nickel] hebben na jaren van kindermisbruik eindelijk een stem. Dankzij een groot schrijver in onzalige tijden.’ ***** – Koen Eykhout, De Limburger
Limburgs Dagblad / Dagblad de Limburger‘Een schrijnend, al te menselijk verhaal over de drift tot overleven.’ – Jeroen Vullings, Vrij Nederland
Vrij Nederland‘Het is een vlammend boek met hetzelfde vuur als bij James Baldwin. Colson Whitehead schrijft grootse literatuur en toont met zijn nieuwste roman de politieke kracht van literatuur. Hij schudt wakker. Met hernieuwd besef dringt door dat de rassenwetten nog niet zo lang geleden van kracht waren en dat de schaduw ervan nog ver reikt.’ – MappaLibri
‘Het moment waarop je hart breekt komt gegarandeerd. En gegarandeerd onverwacht.’ – Die Welt
‘Een overzichtelijk maar o zo indringend verhaal.’ – Dirk-Jan Arensman, VPRO Gids
VPRO Gids‘Dit indrukwekkende boek vertelt aangrijpende verhalen over de eeuwenlange rassenongelijkheid in Amerika. (…) Als je meer wilt weten over de Black Lives Matter-beweging en institutioneel racisme, is dit verplichte kost.’ – Viva
Viva‘Het is een aangrijpende, urgente roman over een racistisch Amerika.’ – Dorien Pool, 8weekly.nl
‘Whitehead weet zich de situatie perfect eigen te maken en loepzuiver op de lezer over te brengen.’ – Marvin, Hebban
Hebban.nl‘Colson Whitehead weet in welke artistieke traditie hij schrijft. En hij realiseert zich dat hij het fanatieke, racistische zwijgen – als vorm van liegen – telkens weer moet doorbreken.’ – Graa Boomsma, De Groene Amsterdammer
De Groene Amsterdammer‘Whitehead vat de tijdsgeest, de eenzaamheid, het stille verzet ook van de jongens, samen in een roman die, net zoals De ondergrondse spoorweg nog lang nazindert.’ – Siegfried Schutijzer, Cutting Edge
Cuttingedge